Herneming Le Bourgeois gentilhomme tijdens Gentse Feesten 2016
Gent, maart 2016 - Het Gentse amateurtoneelgezelschap Theater TRAC werd met haar voorstelling van Molières Le Bourgeois Gentilhomme gepromoveerd tot 1e categorie in het Provinciaal Klasseringstornooi 2015-2016. De professionele jury die door de Provincie Oost-Vlaanderen op pad werd gestuurd oordeelde unaniem dat de voorstelling “een feest was zoals er zelden een wordt gegeven. (…) Een voorstelling om héél lang van te genieten!”. De voorstelling Le Bourgeois gentilhomme (Burgeredelman) zal tijdens de komende Gentse Feesten hernomen worden in Tinnenpot (op 20 en 22 juli). Reservatie via info@tinnenpot.be, telefonisch via 09 225 18 60 of online via Uitbureau.
Iets meer dan twintig jaar geleden werd het Gentse amateurgezelschap TRAC opgericht door een paar enthousiastelingen. Ondanks de plankenkoorts (den Trac uit de naam van het gezelschap) speelden ze ondertussen een indrukwekkend repertoire bij elkaar. Elk jaar was er een nieuwe avondvullende productie, en de laatste jaren komen daar steeds vaker ook kleinere gelegenheids- en kinderproducties bij.
In 2012 dong het gezelschap voor het eerst mee in het Klasseringstornooi van de Provincie Oost-Vlaanderen. Het behaalde toen met de zelfgemaakte productie Van vlees en boek onmiddellijk een plaatsje in 2e categorie (in totaal verdeelt de Provincie de amateurgroepen in 5 categorieën).
Nu vier jaar later kwam de Provinciale jury (Jo Noreille (voorzitter), Ingrid Verhelst, Hilde Breda en Caroline Vermeulen) opnieuw op bezoek en oordeelde dat het gezelschap met de voorstelling Le Bourgeois Gentilhomme tot de beste van Oost-Vlaanderen behoort: “Theater hoort een feestelijke gebeurtenis te zijn. Heel regelmatig echter wordt het een avondje ‘afzien’. Niet bij Theater TRAC! ‘Le Bourgeois Gentilhomme’ was een feest zoals er zelden één wordt gegeven. Daarover was de jury het unaniem eens.”
Volgens de jury klopte de enscenering op alle niveaus: “Het decor was een ode aan de eenvoud”. Ze gaf daarom een dikke pluim aan regisseur: “Monique Janssen heeft fantastisch werk geleverd: een prachtig concept, inventief en suggestief – doorgetrokken tot in het kleinste detail -, schitterende vormgeving, fabuleuze casting en overduidelijk héél veel hart voor haar ploeg.”
Na Koken met Elvis (2010) en Alice in wond wond wonderland (2013) is dit de derde regie van Monique Janssen bij Trac. “De groep probeert zoveel mogelijk met professionele regisseurs te werken. Ik ben zelf dramadocente en werk bij LARF in Gent. De Trac ploeg wil echt wel uitgedaagd worden en in de repetities hecht ik er dan ook veel belang aan om elke acteur uit te dagen in zijn of haar rol” aldus Monique Janssen. “Wat mij boeit bij Trac is dat ze ook als gezelschap proberen de uitdagingen niet uit de weg te gaan. TRAC bestaat uit een kleine kern en houdt er van om mensen met minder ervaring ook een kans te geven. Zo zijn er ook in deze productie drie acteurs die voor het eerst meespelen. Trac maakte in het verleden eigen voorstellingen ('Fragile', 'Van vlees en boek', 'Maankruimels',…), bracht dramatische stukken, kindervoorstellingen en had nu (net als ikzelf) zin in een klucht. Maar toch eentje die vandaag ook nog enige relevantie heeft. En dat vonden we in 'Le Bourgeois Gentilhomme'.”
De jury had ook veel lof voor de acteurs: “Iedereen gooide zich met volle ‘goesting’ in de voorstelling. Gedreven, ingeleefd en met veel zin voor zelfrelativering. Het tempo zat perfect, humor en spanning hielden elkaar constant in evenwicht.”
Alle Oost-Vlaamse amateurtoneelverenigingen die een subsidie willen ontvangen van de Provincie, kunnen dat door deel te nemen aan het provinciaal klasseringstornooi voor amateurtoneel en zo een klassering behalen die gedurende vier jaar recht geeft op een provinciale subsidie. Elk seizoen kunnen verenigingen zich inschrijven om met een avondvullende productie op te treden voor een jury. De beoordeling van deze deskundige jury resulteert in een klassering in één van de vijf categorieën.
“TRAC kan eigenlijk alleen maar bestaan dankzij de steun die we ontvangen van de Stad Gent en deze Provinciale steun. We kiezen er voor om zoveel mogelijk met professionals te werken. De subsidies maken dit mogelijk. Groepen die een eigen zaal hebben kunnen zelfs enkel overleven dankzij deze steun” aldus voorzitter Wim De Witte. “We hopen dan ook van harte dat na het verdwijnen van de culturele subsidies van de pronvincies, deze middelen toch nog vrijgemaakt kunnen worden door de Vlaamse Gemeenschap of de stad voor de ondersteuning van amateurgezelschappen.”
Le Bourgeois Gentilhomme dateert uit 1670. Het is geschreven aan het hof van Lodewijk XIV, door Molière met muziek van Jean-Baptiste Lully. Het origineel is een groot spektakelstuk met zang, dans, muziek en spel. In de bewerking probeerde regisseur Monique Janssen de tekst zoveel mogelijk te respecteren. “De tekst is nu nog altijd geestig en 'to the point'. De vertaling naar de actualiteit heb ik vooral gezocht in de kostuums en muziek: vooral Franse chansons en één origineel stuk van Lully dat bewerkt is. Dat geeft soms een wat vervreemdend effect maar dat past bij de zotheid die het stuk al in zich draagt."
Het stuk vertelt het verhaal van de welgestelde burger Jourdain wil opklimmen tot de adel. Daarvoor neemt hij lessen in de kunsten, de filosofie en de wapenkunde. Die lessen kunnen echter niet verdoezelen dat hij zich beter tot zijn stand zou beperken. Zijn hoogmoedsdrang zorgt ervoor dat hij de waarheid over zijn gezin uit het oog verliest. Tot zijn toekomstige schoonzoon (niet van adel trouwens) hem een fantasiekoekje van eigen deeg geeft….
De voorstellingsreeks in maart werd door griep geplaagd. Twee van de zes voorstellingen konden niet doorgaan wegens ziekte van de acteurs. Daarom besliste TRAC om de voorstelling te hernemen tijdens de komende Gentse Feesten. Op woensdag 20 en vrijdag 22 juli zal de voorstelling te zien zijn in de balkonzaal van Tinnenpot. Reservatie via info@tinnenpot.be, telefonisch via 09 225 18 60 of via Uitbureau.
Reglement Klasseringstornooi:http://www.oost-vlaanderen.be/docs/nl/a5/1638reglementencultuurc14.pdf
Comments